REKLAMA
 

Leonidas Donskis

Ką tik prasidėjęs oficialus Turkijos ir Armėnijos santykių užsimezgimas, manding, yra vienas iš pačių reikšmingiausių pastarojo meto politikos įvykių ir viltingų ženklų. Visų pirma, jis gali būti itin svarbus Lietuvai ir Baltijos šalims. Turkijos tapimas vienu iš pagrindinių politinių žaidėjų Kaukazo regione kur kas greičiau padėtų normalizuoti įtemptus ir deformuotus Kaukazo tautų ir šalių santykius, nei karus jau kelintą šimtmetį Kaukaze tolydžio sukelianti Rusijos „taikdarystė“.

O tai priverstų Rusiją daug jėgų skirti santykiams su Turkija plėtoti bei pusiausvyros paieškoms – mes pagaliau laimėtume brangaus laiko giliau integruotis į ES ir atitolti nuo Rusijos ir visas mūsų jėgas atimančių jos pasėtų įtampų sprendimo bei į mūsų politikos lauką implantuotų personažų „neutralizavimo“.

Kita vertus, Turkijos priartėjimas prie Kaukazo tautų, kurios daug amžių kentėjo nuo jos ir tik iš baimės būti Turkijos prarytomis tapo prorusiškos, šiandien padėtų tas pačias Kaukazo tautas ir šalis priartinti prie Vakarų – kad ir kiek paradoksaliai tai skambėtų, bet Turkijos didesnis artimumas Vakarams, nei Gruzijos ar juolab Armėnijos, yra faktas. Net ir aukštos, senos, rafinuotos armėnų ir gruzinų kultūros ar įspūdingi jų diasporų kultūriniai pasiekimai Vakaruose (Prancūzija didžiuojasi Charles’iu Aznavouru ir Otaru Iosselianiu, lygiai kaip Kanada – Atomu Egoyanu, o Izraelis – Meiru Pichkhadze ir kitais puikiais Gruzijoje gimusiais Izraelio dailininkais, kurie yra iškiliausi šių šalių menininkai) negali prilygti Turkijos ekonominei ir politinei įtakai.

Tik su Turkijos įstojimu į Europos Sąjungą Gruzija ir Armėnija gali pradėti puoselėti viltis pačios ten patekti. Lygiai kaip Lenkija paskui save natūraliai traukė Lietuvą į NATO ir net į ES, lygiai taip pat Turkija bus suinteresuota nelikti akis į akį su pilkąją zona arba tiesiogiai susiliesti su Rusija per jos protektoratus – jei Armėnija ir Azerbaidžanas norės jais būti. Lygiai kaip mums tenka paribio regiono, vadinamo Rytų Europa, vakarietiško forposto, susiliečiančio su Rusija, vaidmuo, kažkas panašaus greičiausiai lauktų Gruzijos ir Armėnijos Kaukaze. Turkija neabejotinai taptų ir šių šalių stojimo į NATO advokate, nes niekada nenorėtų Rusijos apginkluotų protektoratų šalia savęs.

Ar tai įmanoma, ir ar tai, ką aš kalbu, nėra kažkas iš mokslinės fantastikos srities? Tikiu, kad tai bus labai sunku, bet jei likimas nepašykštės šioms šalims saujelės įžvalgių, protingų ir drąsių politikų (nes analitikų, jau seniai bendradarbiaujančių su kolegomis iš Turkijos, Armėnijoje tikrai yra), viskas ten gali būti įmanoma. Juk ne iš dangaus atsirado šitos diplomatinės ir vyriausybinės iniciatyvos – joms kelius nutiesė tie patys politologai, kultūros sferos žmonės ir nevyriausybinės organizacijos.

Juk sugebėjo tokios priešės kaip Vokietija ir Prancūzija tapti artimiausiomis sąjungininkėmis ir draugėmis. Juk pavyko Anglijai ir Prancūzijai pasiekti esminių susitarimų dėl Europos ateities, nors tokio artimumo ir pasitikėjimo, koks susiklostė tarp vokiečių ir prancūzų politinių elitų, anglai ir prancūzai turbūt negreit pasieks.

Ir visai įtikinantys pavyzdžiai būtų viena kitą griovusių ir nuožmiai naikinusių šalių tapimas artimomis partnerėmis – JAV ir Japonija, viena vertus, arba Rusija ir Vokietija, kita vertus. Žinoma, čia esama ir karo pasekmių, ir didžiulių pasaulio politikos pasikeitimų, kurie paveikė minėtąsias (beje, galingas) šalis, bet kodėl negalėtų tai įvykti Kaukazo regione, kuriame į Turkiją būtų pradėta žvelgti kaip į įtakingą ir bendros ateities požiūriu itin svarbią šalį?

Smulkesnio masto, bet taip pat geras pavyzdys būtų Lenkijos ir Lietuvos santykių istorija. Ar daug kas tikėjosi, kad tokį priešiškumą Lenkijai už Vilniaus okupaciją jautusi Lietuva 1994 metais pasieks istorinį susitarimą su Lenkija ir visiems laikams išspręs Vilniaus klausimą bei tarpusavio santykių lygio problemą? Bet tai, laimei, įvyko – žinoma, tam dirvą rengė tokios asmenybės kaip Czesławas Miłoszas ir Jerzy Giedroycas lenkų pusėje, Lietuvoje – Tomas Venclova, Pranas Morkus ir kiti iškilūs kultūros žmonės. Kita vertus, mūsų politikai taip pat puikiai pasirodė ir buvo verti gilios pagarbos už pasinaudojimą istoriniu šansu.

Žinoma, pridurkime, kad reikia sulaukti to momento, kuris ir tampa istoriniu šansu – mūsų atveju tai buvo Solidarumo herojų sukurta nepriklausoma Lenkija, o ir Lietuva tada buvo Sąjūdžio dvasios suformuota (nors 1994-aisiais šalį valdė ne Sąjūdžio žmonės, bet laisvės ir orumo atmosfera išliko) ir nepavargusi nuo pačios savęs ir laisvės. Vakarų šalims teko išgyventi Antrojo pasaulinio karo sukrėtimus, kad jų politikai pagaliau praregėtų.

Didžiausias pavojus čia kyla iš pagundų „daryti“ sėkmingą politiką pigiais, greitais ir pergalę garantuojančiais metodais – žinoma, ateities kartų sąskaita, joms paliekant problemas, kurios, jei jos yra sąmoningai nesprendžiamos, ilgainiui darosi apskritai sunkiai beišsprendžiamos. Turiu omeny priešiškumą, nepasitikėjimą ir neapykantą – pačią vertingiausią politinę valiutą, kuri niekuomet nepatiria infliacijos. Jei naudosiesi savo šalies stereotipais, baime, nepasitikėjimu ir dar sąmoningai kurstysi visa tai, garantuotai būsi populiarus ir saugiai pelnysi atsakingo patrioto reputaciją.

Tie, kas mėgina perlaužti tokios politikos modelį ir atsikratyti fobijų, rizikuoja tapti arba išdavikais, arba tiesiog politikos mirtininkais. Prisiminkime Yitzhako Rabino likimą Izraelyje – ne kas kitas, o jis, buvęs kovinis generolas, prabilo apie taiką kaip stipriųjų kelią. Ir sumokėjo už ją bei Oslo sutartį savo gyvybe, nes Rabiną surado išdaviku jį palaikiusio fanatiko kulka.

O juk ryžtas pasitikėti ir yra drąsa bei baimės atsikratymas. Nežinia, ar tos drąsos pakaks Armėnijoje. Lygiai kaip nežinia, ar Turkijos politiniam elitui pakaks stiprybės ir orumo nulenkti galvas prieš armėnų tautos kančias ir jos genocidą Pirmojo pasaulinio karo metais. Galima teisintis, kad tai buvo sporadiškos karo žudynės, o ne karo biurokratijos suplanuotas etninio ar rasinio vieneto pramoninis naikinimas; galima prisiminti, kad armėnus po karo kirviu sąmoningai pakišo Rusija, sukursčiusi armėnus ir išprovokavusi jų sukilimą karo metu, po ko jau ir sekė žiaurus turkų atsakas įjungiant į masines armėnų žudynes daug kurdų.

Bet visa tai tėra istorinės aplinkybės, kurios neanuliuoja nusikaltimo. Nusikaltimas yra nusikaltimas, kaltė yra kaltė, todėl atgailos ir atsiprašymo (o svarbiausia – išrovimo su šaknimis kalbėjimo apie išžudytą tautą taip, tarsi tai būtų ne žmonės, o daiktai ar gamtos objektai) niekada nepakeis jokios diplomatinės vingrybės ar politinės dovanos.

Armėnų genocido pripažinimas Otomanų imperijoje Pirmojo pasaulinio karo metu bus viena iš pačių opiausių ir sunkiausių problemų. Turkija, nenorinti pripažinti genocidą, tikrai nėra kuo nors ypatinga. Priešingai – taip elgiasi visos šalys, aklai ginančios su nekilniu užsispyrimu supainiotą savo orumą bei prestižą, net jei tam prireikia melo ir demagogijos. Vokietija čia yra unikali išimtis. Prie jos pamėgino bent kažkiek priartėti Boriso Jelcino Rusija, pripažinusi savo pirmtakės Sovietų Sąjungos nusikalstamą politiką ir pažadėjusi nebetaikyti savo raketų į Vakarų šalis – šiandien visa tai turbūt yra Vladimiro Putino košmariško sapno siužetas.

Neprisipažino nusikaltimą japonų tautai padariusi ir JAV, kurios atominio bombardavimo neįmanoma pateisinti. Suprasti kariniu ir politiniu požiūriu šitą galima ir net nesunku. Bet moralės plotmėje teisinti atominės bombos panaudojimą ir civilių gyventojų išžudymą gali tik beprotis. Kad ir kaip būtų, tai nesutrukdė JAV ir Japonijai susidraugauti ar bent jau tapti artimomis partnerėmis.

Nėra pasaulyje tautų ir šalių be nuodėmės. Visos be išimties tautos yra vienodai teisuoliškos ir aklai ginasi, kai prispiria reikalas pripažinti savo istorijos tamsiąsias puses. Pripažįsti jas ryžtasi tik laisvų kitamanių mažuma. O politikai paprastai pataikauja jų šalyje vyraujančioms nuotaikoms ir nuomonėms, su kuriomis kovoti reiškia paaukoti visą savo politinę karjerą.

Lygiai kaip Vakarų nepriklausomi mąstytojai bei viešieji intelektualai supureno dirvą ne vienam svarbiam politiniam sprendimui, taip ir Turkija veikiausiai paseks šiuo modeliu – tokių žmonių kaip Orhanas Pamukas Turkijoje anksčiau ar vėliau atsiras daugiau, jie ir perlauš padėtį bei viešąją nuomonę. Nes priešingu atveju Turkija paprasčiausiai netaps ES nare.

Europa istorijos interpretaciją yra pavertusi ne tuščiu ir pigiu spektakliu ar kažkokios vienos pozicijos bei istorinio pasakojimo įtvirtinimu, o visiškai pragmatišku šalies vertybinio atpažinimo ir jos patikimumo bei prognozuojamumo kriterijumi. Juk lygiai kaip žmogaus teisių pripažinimas arba neigimas yra itin pragmatiškas dalykas, nes nedelsiant siunčia mums žinią, su kuo mes turime reikalą ir ar mes ateityje susikalbėsime, lygiai taip pat ir požiūris į tamsiąsias istorijos puses mums leidžia suvokti, ar prieš mus partneris ir bendramintis, ar sunkus ir nemalonus kaimynas.

Kokios grėsmės kyla santykių tarp Armėnijos bei Turkijos normalizavimo procesui? Rusija neabejotinai aktyviai ir aršiai sureaguos į santykių atšilimą tarp kaimynių, o Azerbaidžano artėjimas Rusijos link, kurį lengva prognozuoti, padėties taip pat nepalengvins. Kaip kliuvinius susitaikymui paminėčiau armėnų išeivijos prorusiškas nuotaikas (paveikti savo senelių ir tėvų pasakojimų apie armėnų žudynes, JAV ir Prancūzijos armėnai yra gerokai labiau prorusiški ir sykiu antiturkiški, nei Armėnijoje gyvenantys armėnai, todėl jokios analogijos su Lietuva ir mūsų išeivija čia neveikia) ir šalies nacionalistų nenorą daryti nuolaidas. 

Europa taip pat suinteresuota, kad Kaukaze pagaliau būtų pasiekta taika. Regione įtampų ir įsisenėjusių konfliktų yra pakankamai, juos norima anksčiau ar vėliau spręsti ar bent neeskaluoti, todėl ES parama Armėnijos ir Turkijos suartėjimui būtų suprantama. Svarbiausia – žmonija laimėtų dar vieną taiką ir atsikratytų dar vieno neapykantos ir nepasitikėjimo židinio.

Šis rašinys sukelia prieštaringų minčių

Pirmadienis
2009-10-26 00:46
Vienas vertus, esama pakankamai gilių įžvalgų, tačiau vietom išlenda visai kiti dalykai: ———————————————————————————————————— — А я вам говорю, — кричал старик в ухо великому комбинатору, — что Макдональд на эту удочку не пойдет! Он не пойдет на эту удочку. Слышите? Остап отодвинул рукой раскипятившегося старика и выбрался из толпы. — Муссолини, хотя и хулиган, но голова! — слышал Остап за своей спиной. — Гувер — это голова!.. ———————————————————————————————————— «Золотой теленок», глава 14. ———————————————————————————————————— Bijau, kad publika ir šįkart nelabai susidomės, juo labiau vėlgi kai kurių momentų nesupras, užtat čia turbūt galės pasireikšti specifiniai komentatoriai.
kategoriškai nesutinku, jog

Pirmadienis
2009-10-26 00:59
„Visos be išimties tautos yra vienodai teisuoliškos ir aklai ginasi, kai prispiria reikalas pripažinti savo istorijos tamsiąsias puses. Pripažįsti jas ryžtasi tik laisvų kitamanių mažuma. O politikai paprastai pataikauja jų šalyje vyraujančioms nuotaikoms ir nuomonėms, su kuriomis kovoti reiškia paaukoti visą savo politinę karjerą.“ ———————————————————————————————————— Manau, kad šis apibendrinimas niekuo nepagrįstas. Su tamsiųjų pusių pripažinimu beveik nėra problemų Vokietijoje, nors tam prireikė ne vieno dešimtmečio po 1945 m. Ir Lenkija jau ima atgailauti dėl negarbingo elgesio 1938 m. per Čekoslovakijos dalybas, galbūt ateis eilė ir Vilniaus krašto okupaciją pripažinti bent klaida. Visa bėda, jog ir Lietuvoje, ir Turkijoje laisvų kitamanių mažuma nykstamai menka.
Jonas

Pirmadienis
2009-10-26 11:30
Kada zydai atsiprasys Palestinos tautos. Kada baiks zudyti ir vykdyti genocida. Zydai negali sneketi apie kitas valstybes ir jas mokyti kol patys yra agresoriai. Ar matete nors viena, kita tauta kai zydai, patys uzgrobe svetimas zemes ir patys rekia, kokie kiti blogi ir nedemokratiski. Donskio paistalai tik protiskai atsilikusiems ir nesuprantantiems ko jis siekia.
Armėnas

Pirmadienis
2009-10-26 12:24
Na, ponas Donski, nežinau iš kur Jūs imate "faktus" apie 1)Turkijos europietiškumą (kiek te nužudoma moterų, kokios kurdų, armėnų bendruomenių gyvenimo sąlygos) ir tai, kad 2)Rusija sukurstė Armėnų ir Turkų karą - paprasčiausiai netiesa. Turkijoje anti-armėniškos nuotaikos egzistuoja jau labai seniai. Armėnai visada buvo laikomi antrarūšiais piliečiais, nes visų pirma jie ne musulmonai. Lengva pasakyti, kad kaltos "purvinos" mažumos, tuomet nereikia spręsti realių problemų. P.S. Aš neteigiu, kad visi turkai blogi ir kad Armėnija ir Turkija neturi derėtis. Tačiau, kuomet vienos valstybės rankos yra suteptos krauju (Turkai degino armėnus bažnyčiose!) ir jie net nepasako atsiprašau - tuomet derybos neįmanomos.
Justė

Pirmadienis
2009-10-26 13:12
Jono paistalai tik nemąstantiems ir nesuprantantiems, ko jis siekia. Donskis jau mato visų gynybiškumą vienodai ir tuo galima džiaugtis.
Justė

Pirmadienis
2009-10-26 13:19
Turkija stipresnė už Armėniją ekonomiškai, turi didelių miestų su labai europeitiškomis dalimis ir dalimi europietiškų gyventojų. Turkų neeuropietiškas požiūris į vieną kitą konkretų klausimą nepanaikina kai kurių visai europietiškų Turkijos ypatybių. Bet, žinoma, Turkija dar ne ES, nes jos europietiškumas nepripažintas pakankamu, neabejotinu ir nebepanaikinamu.
Z.

Pirmadienis
2009-10-26 14:28
Beje, kiek pamenu, Izraelis oficialiai atsisakė pripažinti armėnų žudynęs genocidu. Girdi, tai sumenkintu Holokausto unikalumą, apie kurį mėgsta papostringauti ir prof.L.Donskis. Keista, kad ponas Leonidas net neužsiminė apie šią įdomią koliziją ir neišsakė net švelnaus priekaišto savo tautiečiams?
azuolas.bagdonas
azuolas.bagdonas

Pirmadienis
2009-10-26 15:36
Straipsnis patiko. Nieko naujo nesužinojau, bent bent jau ant turkų "nevažiuojama", kas nustebino. Yra ir puikių įžvalgų. Kad ir tai, kad istorija Europoje yra vertybinio atpažinimo įrankis. Dar reikėtų pridurti, kad Europos istorija dabar jau yra pozicijonuojama Holokaustui, kaip absoliutų blogį reprezentuojamam įvykiui. Tie, kas nori būti europietiški, turi smerkti Holokaustą ir kitus genocidus ir atitinkamai perrašyti savo istorijas, kas po to koreguoja ir politinį elgesį. Man regis, kad armėnų klausimas įgavo tokį atgarsį pasaulyje ne todėl, kad ten būtų buvę kokios išskirtinės žudynės. Jei jums taip atrodo, tai skaitykite Kinijos istoriją, arba kokį Todorovą apie Amerikos užkariavimą. Armėnų žudynės tokį atgarsį įgavo todėl, kad armėnų diasporai pavyko sėkmingai prilyginti tas žudynes Holokaustui ir pasinaudoti tik po Nurnbergo atsiradusiu žodynu. Kad tuo įsitikintumėte užteks perskaityti jau beveik vadovėliu tapusį Dadriano veikalą - istorijos ten beveik nėra, vien tik vertybinis įvykių pozicionavimas.
Petras

Pirmadienis
2009-10-26 16:52
Man labai keista kaip didieji politikai (Sarkozi, Merkel …) nesupranta, kad tik Turkija gali Islamo pasauli sutaikyti su Kryziuociais. O JAV tai suprato jau 1955 m. Turkija - tai pavyzdys kaip reikia valdyti tokias salis kaip Irakas, Afganistanas…Laikas butu atsimerkti, pagalvoti ir apsispresti!
Žygeivis

Pirmadienis
2009-10-26 20:57
Įdomu, ką p. Donskis parašys, kai musulmoniška Turkija su savo milijonine armija, labai gerai ginkluota ir parengta, netikėtai likviduos Izraelį - ir užims savo buvusias valdas (valdytas iki 1918 m.)? Beje, visi, kas nors šiek tiek seka padėtį Turkijoje, tai puikiai žino, jog Turkijoje islamistai artimiausią dešimtmetį galutinai įsigalės - ypač, kai tik armijoje karininkų korpuse išmirs senieji "mamutai"… O jaunųjų karininkų nuotaikos jau visai kitokios.
Santa Satan

Pirmadienis
2009-10-26 23:04
Maniau, kad Rusija su Amerika tiesiog prispaudė abi šalis bendradarbiauti. Akivaizdu, kad Nabucco per Gruziją tempti pavojinga - vienintelė išeitis - per Armeniją (Rusams tai naudinga, nes ji yra Rusijos partnerė parteryje).
Žygeivis

Pirmadienis
2009-10-26 23:04
Įdomu, ar čia pas mane koks "kirminas" kompe užsiveisė, ar ponas Leonidas mane jau netgi preventyviai blokuoja - negaliu net komentarų perskaityti?
Žygeivis

Pirmadienis
2009-10-26 23:06
Įdomu - komentarus nusiųsti galiu, o perskaityti - ne :)
Mikas

Antradienis
2009-10-27 12:27
Gaila, kad daugelis komentatoriu taip ir nesuprato ka skaite. Pakanka vien to, kad gerb. autorius yra zydu kilmes ir visos mintys nukreipiamos kita linkme. Kazkaip net keista, kad vietoj to, jog jaustume kalte naikine zydu tauta, sugebame dar ir kaltinti? Ar ne apie tokiu tamsuoliu dauguma ir kalba autorius? Tuk Tuk, ar bent aki pramerkem, ar vis dar pasislepe savo emociju apvalkale?
_ZRZ_

Antradienis
2009-10-27 16:02
Pritariu kiekvienam čia užrašytam žodžiui. Mačiau, kaip Armėnijos blokados laikmečiu (1992-96 m.) kuras ir maisto produktai bei medikamentai pasiekdavo vietos gyventojus per sieną su Turkija. Nereikia blokados laisvoms valstybėms, kad griūtų sienos politiniame mąstyme. Pirmas žingsnis ir buvo tai, kad garbūs šių šalių politikai nutylėjo žodžius, kurie vienodai būtų įskaudinę abi tautas. Pagarba jiems už Europai suteiktą viltį.
taip ir atsitiko

Sekmadienis
2009-11-01 10:49
– nedaugelis susidomėjo aiškininimais, dėl ko „žmonija laimėtų dar vieną taiką ir atsikratytų dar vieno neapykantos ir nepasitikėjimo židinio“. Ir „specifiniai komentutojai“ kažkaip aprimo. Jie matyt visą savatę rasdavo įdomesnių ir jiems labiau suprantamų dalykų.
vietom čia formuluojama visai neprastai

Sekmadienis
2009-11-01 12:02
Sakykim, ar verta neigti, jog visose be išimties tautose esama veikėjų, linkusių sąmoningai eskaluoti ———————————————————————————————————— priešiškumą, nepasitikėjimą ir neapykantą – pačią vertingiausią politinę valiutą, kuri niekuomet nepatiria infliacijos. Jei naudosiesi savo šalies stereotipais, baime, nepasitikėjimu ir dar sąmoningai kurstysi visa tai, garantuotai būsi populiarus ir saugiai pelnysi atsakingo patrioto reputaciją. ———————————————————————————————————— Bet ir šičia tautos nelaimingos skirtingai. Nuo Vokietijos, kuri yra ne tiek unikali išimtis, bet joje minėti veikėjai bent kol kas gana sėkmingai marginalizuoti ir jų veikimas sulaukia veiksmingo atkirčio. Toliau – Čekija, Lenkija,, Rusija, kur dėl įvairių ir sudėtingų istorinių priežasčių tasai jėgų santykis yra visiškai kitoks Su „vertybiniu atpažinimu, patikimumu bei prognozuojamumu“ čia gerokai prasčiau. Na, o Baltijos šalyse, Ukrainoje padėtis gali bųti lyginama su Turkija. Tik čia apie etninius valymus šnekama taip, tarsi išžudytieji būtų ne žmonės, o daiktai ar gamtos objektai. Labai abejotina, ar tokie, kaip Orhanas Pamukas Turkijoje Tomas Venclova ir Leonidas Donskis Lietuvoje, artimiausiu laiku „perlauš padėtį bei viešąją nuomonę“.
vėlyvuoju sovietmečiu

Sekmadienis
2009-11-01 15:41
vadinamajame kultūrininkų humanitarų sluoksnyje (tarp daugiausia Vilniuje susibūrusių kalbininkų, literatų, muzikų, šiaip menininkų, o svarbiausia – V.Kapsuko valst. universiteto istorijos fakultete) susiformavo, anot G.Beresnevičiaus „savotiška (hipertrofuota?) lietuvybė“, ———————————————————————————————————— į priešų krūvą metant visus kitus nelietuvius, о nelietuviai buvo slavai; žydai nebuvo nei draugai, nei priešai, kovoje su sovietais jie greiciau buvo sąjungininkai. Per Izraelio karus sirgdavau už žydus, lygiai kaip ir už Izraelio krepšinio rinktinę. Apie jokį holokaustą mano aplinkoje nemąstyta; sovietinė propaganda tekėdavo kaip nuo žąsies vanduo, о kai sovietinės knygos rašydavo apie lietuvius buržuazinius nacionalistus, šaudžiusius žydus, būdavau įsitikinęs – melas, kaip ir visa kita. […] Virš viso Vilniaus kaip ir visos Lietuvos kybojo prizmė, sklaidanti viską į dvi spalvas, juoda ir balta, mes ir jie. Bendra lenkų ir lietuvių praeitis buvo lenkų okupacija, Liublino unija – sąmokslas. Istoriją reikejo atitaisyti – pirmiausia teigiant ir akcentuojant lietuvybę visa kur. Praeitis negaliojo, nebuvo jokio lenkų, žydų Vilniaus, Vilnius buvo Gedimino miestas, tik dėl fatališkų aplinkybių slavų užgyventas. ———————————————————————————————————— Vilkų saulutė, SNOBO AUKLĖJIMAS, p.262 ———————————————————————————————————— Toji daugelio lietuvių kultūrininkų laikysena tada tikrai nebuvo vienintelė įmanoma. Tuo laiku tauta nebuvo tiesiogiai priremta prie sienos jai visai negrėsė pražūtis, Ne savaime buvo griebtasi tos juoda-balta ideologijos, o sovietų valdžios politika ją klastingai skatino. Betgi tasai naujoviškų inteligentų sluoksnis nebuvo vienalytis. Prieš keliolika metų šio tinklaraščio autorus dr. Leonidas Donskis pamėgino „introdiusinti“ (visai kaip senovės Kinijoje) mandarinų terminą ir šitaip apibūdinti tuos, kas neatsisakydavo tautinių ambicijų, netgi jas puoselėdavo, bet būdavo sovietų valdžios remiamas, išlaikomas, taigi nuo jos priklausantis. Tiems oportunistams nei reikėdavo grumtis su sovietine ideologija, nei juo labiau – kovoti dėl savo fizinio išlikimo. ———————————————————————————————————— Betgi sugretinimas su Kinijos mandarinais buvo užgaulus, ne visai teisingas ir vien todėl neprigijo. Nors privačios nuosavybės teisių tuomet niekas neturėjo, bet užtat „imperatonaus teikiamos privilegijos“ buvo ne visiems vienodos. Kai kam jų visai neužtekdavę. Patogumai dalijami griežtai pagal nuopelnus ir / ar apsukrumą. Vienas iš svarbesmių patogumų – populiarumas, kuriuo anuometinė santvarkai irgi mėgindavo manipuliuoti. Apie jau yra pakankamai sukaupta, deja, www.kgbdocuments.eu. Tačiau bent man niekaip neišeitų vienoda mandarinine spalva „maliavoti“ Vyt. Kubilių, Vyt. Petkevičių ir Just. Marcinkevičių (Alg.Baltakį). Jie visi gana skirtingi. Kiekvienas iš jų siekė padaryti pozityvaus, „norėjo kaip geriau“ tik jiems nevienodai „išėjo kaip visada“, anot žymaus rusų mąstytojo V.Černomyrdino.
deja, Lietuvoje pritrūko

Sekmadienis
2009-11-01 16:02
žmonių, kurie per tą stagnacijos dvidešimtmetį neitų į kompromisus ir / ar turėtų disidentinės veiklos patirties ir tuo pačiu metu gebėtų kritiškai vertinti ne tik anuometinę santvarką, bet ir savąją tautinę tradiciją, jos privalumus ir silpnybes. Jei Lenkijoje, Čekijoje, ir net Rusijoje jie sudarė gana stiprų sluoksnį, tai Ukrainoje ir Lietuvoje – ir oficialios inteligentijos, ir pogrindininkų (disidentų) tarpe – jų tebuvo vienas kitas. Visi kiti paprasčiausiai santvarką tapatino su Rusija ir pasirinko tautinį egoizmą, bet kažkodėl iki šiol nenori turi suprasti, kad tuo pačiu suteikė teisę jį pasirinkti ir kitiems. Tad nematau jokio reikalo piktintis Waldemaro Tomaszewskio veiksmais.
irgi nematau ko džiūgauti dėl istorinio susitarimo su Lenkija

Sekmadienis
2009-11-01 16:49
Per 15 metų visąlaik bandoma konfliktuoti su ne tiek su Lenkija, kiek su Lietuvos lenkais. Per žemės pavertimą kilnojamuoju turtu ir kitais būdais siekta (kol kas ne itin sėkmingai) atlietuvinti Vilniaus rajoną. Dėl pavardžių perrašymo „lietuviškais rašmenimis“ kai kurie Lietuvos lenkai vis dar patiria šiokį tokį pažeminimą. Juk dvi kalbos turbūt nėra visada blogiau nei viena. Vargu ar nuo jautriausio dalyko – lietuvių kalbos iškart prasidės valstybės ardymas, jei pvz., keliolikos tūkst. gyventojų pavardės rašomos ir keleto miestelių gatvės vadinamos ir lenkiškai. ———————————————————————————————————— Žinoma, politiniai Lietuvos veikėjai visų pirma atsižvelgia į savo elektorato nuotaikas ir labai smarkiai joms pataikauja. Ypač tuo pasižymi dvi „didžiosos tradicinės partijos.“ Bet tuomet neverta stebėtis, jog atskirose lenkų gyvenamose rinkimų apylinkėse už jas niekas nebalsuoja, net ir tų partijų paskirti stebėtojai, o per apklausas neatsispindi vis gerėjantys Lenkų rinkimų akcijos rezultatai. O gal vis dėlto tą elektoratą derėtų ir kiek paauklėti, o ne šiaip sau pataikauti baimėms ir prietarams? Bet liūdniausia, kad lenkai į lietuviškas valdžios partijas bent artimiausiu laiku tikrai nesugrįš. Ir turbūt prie kuitimosi senose skriaudose ir antilenkiškų nuotaikų kurstymo vėl prisidės atskiri nusipelnę žmonės.
Piktas

Trečiadienis
2009-11-04 15:00
Nėra tokio klausimo, prie kurio p. Donskis nekištų savo sionistinių kanopų:(
Vardas (būtina):
El. paštas (neskelbiamas) (būtina)
Puslapis
Komentaras
neburnok.lt
 
PERŽIŪRĖTI ARCHYVĄ
Kovas 2010
P A T K P Š S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
DRAUGŲ BLOGAI