REKLAMA
donskis

L. Donskio blogas. Kur veda panieka žmonėms?


Ketvirtadienis, 2010-07-15 08:15        Be temos    |    16 komentarųkomentarai

Leonidas Donskis

 

Kas sieja Eglės Kusaitės bylą, Lietuvos teisėsaugą ir ypač kai kuriuos mūsų prokurorus, dalį viešojo gyvenimo ir politikos komentatorių, politinės klasės atstovų ir bendrą Lietuvos politinę atmosferą? Atrodytų, tai ganėtinai aktualus, nors ir nelengvai atsakomas klausimas. Daug kam kirbėtų žodžiai „susipriešinimas“, „riejimasis“, „visų karas prieš visus“ „šmeižtas“, „melas“, „korupcija“ ir taip toliau. Manau, kad šie žodžiai tik žymi simptomus arba komplikacijas ligos, kuri vadinasi kitaip.

Visus šiuos dalykus sieja panieka žmonėms. Tokia panieka, kuri jau nustoja buvusi vien nemaloni kažkieno psichologinė charakteristika ir byloja apie iš esmės cinišką, beveik nusikalstamą požiūrį į žmogų. Toks požiūris į žmogų pastaraisiais metais Lietuvoje tvirtai susiformavo prokurorų tarpe, Generalinėje prokuratūroje, VSD ir jį aptarnaujančios žiniasklaidos atstovų galvose.

Tai panieka, kuri galiausiai persmelkia visą visuomenę ir verčia ją šlykštėtis savo šalimi – žinoma, iš esmės, šlykštimasi ne pačia šalimi, o veikiau jos kontroliuojančiomis struktūromis, kurių darbo metodai ir etika (jei šis žodis apskritai vartotinas kalbant apie jas) sugrąžina laiką ir priverčia mus pasijusti vos ne kaip buvusioje Sovietų Sąjungoje.

Toks tiesiai iš Jeano Paulio Sartre’o kūrinio atkeliaujantis egzistencinis pasišlykštėjimas savimi ir savo aplinka – šiuo atveju, savo valstybe – darosi grėsmingas ir byloja apie jos artėjimą prie visiško moralinio bankroto ribos. Bet ar šitas pasidygėjimas savimi ir panieka savo valstybei ką nors negera byloja apie lietuvių tautą?

Ne. Tūkstantį kartų ne. Lietuviai, kaip tauta, čia niekuo dėti. Kaip byloja išmintingas liaudies posakis, „Kaip šauksi, taip ir atsišauks“. Žmonės, net neretai patys šito nesuvokdami, it stalo teniso kamuoliuką sugrąžina kontroliuojančioms struktūroms tą panieką, kurios pastarosios yra kupinos ir pritvinkusios savo visuomenės ir paprasto žmogaus atžvilgiu. Tai ciniška reakcija – it nešvarumai, kuriuos jūra sugrąžina ją užteršusiai šaliai ar miestui. Juk ką žmogui į veidą sviedė, lygiai tą patį atgal į savo skriaudėjo (veikiausiai net ne įasmeninto, o kafkiškai anoniminio) fizionomiją jis sugrąžina.

Nežinia ar dėl savo diletantizmo ir noro pažaisti Agento 007 žaidimą, ar dėl profesionalesnių operacijos užsakovų ir šeimininkų iš FSB valios VSD sugriauna gyvenimą mergaitės, kuri tikslingai „subrandinama“ ir paruošiama kaip kovos prieš terorizmą paketo dalis ir sykiu save įgyvendinanti teroro akto Rusijoje pranašystė. Sugriovus žmogaus gyvenimą, sykiu pažeminama ir visa Lietuvos valstybė, kuriai mielieji partneriai iš Rusijos, dalyvavę Eglės Kusaitės tardyme, neranda reikalo grąžinti Medininkų ir sausio 13-osios karo nusikaltėlių.

Kas tai? Visų pirma tai panieka patiems sau, savo išduotai ir pažemintai valstybei bei jaunai moteriai, iš kurios atimamos visos žmogaus teisės ir orumas. Lygiai kaip panieka žmogui dvelkia ir tyla, spengianti mūsų politinėje klasėje. Tarsi tai atsitiko ne čia, ne Lietuvoje, ne ES valstybėje ir ne NATO narėje. Tarsi kalba eitų ne apie greičiausiai jau pražudytą žmogaus gyvenimą, po kurio tas per daug matęs ir žinantis žmogus dar gali imti ir atsidurti mentalinėje ligoninėje (kad nekeltų problemų) arba, neduokdie, visiškai dingti.

Ir visa tai vyksta ne buvusioje Sovietų Sąjungoje ar NVS šalyje, o demokratinėje valstybėje, išdidžiai skelbiančioje, kad ji yra Vakarų pasaulio dalis. Šioje valstybėje apie moterį, kurios teisės akivaizdžiai pažeidžiamos, kuriai neleidžiama išvysti nei artimųjų, nei dvasiškio, rašoma ir kalbama taip, tarsi ji nebūtų žmogus. Nejaugi neaišku, kad žmogaus orumo ir teisių šiurkštus pažeidimas, lydimas politinės klasės mirtinos ir spengiančios tylos, reiškia visų pirma demokratijos ir civilizuoto mąstymo krachą Lietuvoje?

Man bus greičiausiai atsakyta, kad įstatymus leidžiančioji ir vykdomoji valdžia neturi kištis į teismų darbą. Šventa tiesa, bet jeigu mūsų teismai nesilaiko civilizuoto pasaulio normų, jie tampa niekuo ne geresni už teismus tų šalių, kuriose oficialiai ir iškilmingai moterys nuteisiamos užmėtyti akmenimis už svetimavimą. Žmogaus teises ir orumą pažeidžiantys teismai ir teisėjai demokratinėje valstybėje negali būti laikomi neliečiamais ir teisiais pagal definiciją.

Su tuo man keisčiausiu būdu siejasi ir retorika, kurią sau leidžia naudoti dalis žiniasklaidos, atvirai ginanti visus Generalinės prokuratūros ir VSD veiksmus. Rusijoje arba Vidurio Azijoje tokia jėgos struktūrų ir žiniasklaidos sąjunga gal ir nekelia didelės nuostabos (Rusijoje, laimei, internetas nėra cenzūruojamas ir ten yra daug daugiau minties laisvės ir protesto galimybių, nei nūdienos Lietuvoje), bet kada ES valstybėje jos didžiausias dienraštis atvirai stoja ginti ne paprastą žmogų, t.y. ne, kaip britai pasakytų, a common man, o valstybės jėgos ir prievartos aparatą, pradeda lankyti negeros mintys.

Viešos diskusijos deformavimas (beje, pagal visas saugumiečių tradicijas) lipdant etiketes ir tyčia padalijant visą šalį į „pedofilus“ ir „kedofilus“ arba „valstybininkus“ ir „pilietininkus“ reiškia tik viena – norą sušaržuoti tikrovę ir žmones, kad niekas jų rimtai netraktuotų. Elementarus mėginimas suprasti, kas vyksta mūsų šalyje, baigiasi patalpinimu į kategoriją, kuri siunčia žinią, ar tu savas, ar svetimas.

Atleiskite, bet šitą gaujos ir saviškių prigimtinio teisumo mentalitetą pasilikite sau, ponai. Jei save žurnalistais vadinantys insinuacijų meistrai, paskvilių autoriai ir užsakomieji rašeivos renkasi ginti ne skriaudžiamą žmogų, o VSD ir prokurorus, t.y. jėgos ir kontrolės sistemą, tai jų reikalas. Tik lieka klausimas, ką visa tai bendra turi su demokratija, kurioje atsigręžiama į pilietį ir savo pasirinkimais valstybę įgalinantį žmogų – tos valstybės legitimumo šaltinį?

Bet didžiausią nejaukumo jausmą kelia žmonės, save laikantys kairiojo jautrumo politikais ir inteligentais, bet leidžiantys sau protestuojančius bendrapiliečius vadinti minia, esą keliančia pavojų valstybei ir jos saugumui. Jeigu tai yra politinė kairė, tada vargas šaliai, kuri turi tokius kairiuosius. Net patys aršiausi toriai Anglijoje ar neokonai JAV nedrįstų taikiai protestuojančių žmonių vadinti minia. Bet šitą sau leidžia buvęs europarlamentaras prof. Aloyzas Sakalas ir visoms be išimties jo mintims pritarianti prof. Vanda Zaborskaitė. Ką gi, gal vertėtų kada jiems susimąstyti apie tai, kad žmonės ant kelių klaupiasi ir teisingumo prašo turbūt ne iš gero gyvenimo pertekliaus ar prigimtinio artistizmo, o iš desperacijos ir nusivylimo.

Minios terminas akademinėje literatūroje yra tapęs neapykantos, anoniminio destruktyvumo ir žiaurumo sociologine charakteristika, o ne žodžiu, kurį galima lengva ranka taikyti įžeidinėjant žmones, su kuriais, jei nori, gali nors tūkstantį kartų nesutikti, bet iš kurių negali atimti jų teisės nesmurtiniais metodais ir taikiai išreikšti savo protestą bei nesutikimą. Jei teisingumo siekimas ir jo reikalavimas, nesigriebiant smurto ir neraginant kitus jo imtis, susilaukia paniekos politinės kairės stovykloje, kuri tapatinasi ne su protestuojančiaisiais, o su jėgos struktūromis, tada belieka tik su giliu liūdesiu susimąstyti apie mūsų politinės sąmonės būklę.

O panieka žmonėms veda į bumerango efektą ir tos paniekos sugrįžimą atgal. Visuomenė, kuri savo politinės klasės, biurokratijos ir žiniasklaidos yra paprasčiausiai negerbiama ir niekinama, sugrąžina nepagarbą ir panieką emigruodama, atsisakydama dalyvauti mūsų bendrame projekte arba ignoruodama rimtesnių ir profesionalesnių politikų likučius.

           Štai ir visa mūsų suirusios komunikacijos bei pesimizmo paslaptis. Sovietinis požiūris į žmogų kaip į nieką arba kaip už jį esą svarbesnių tikslų pasiekimo instrumentą nepriklausomoje Lietuvoje, laimei, žmonių yra atmetamas. Turiu vilties, kad žmonėms ir toliau pakaks orumo atmesti šį požiūrį. Jo anksčiau ar vėliau teks išsižadėti. Kitaip nebeliks Lietuvos.

www.donskis.lt


Tomas Viluckas

Ketvirtadienis
2010-07-15 13:57
ačiū Leonidai!
Renata

Ketvirtadienis
2010-07-15 18:38
Labai teisingos mintys.
Raimundas

Pirmadienis
2010-07-19 14:46
Manau kad Lietuvoj žurnalistai nyksta. Visa spauda kaip susitarus pasigauna kokia nereikšmingą temą ir vieni nuo kitų nusirašinėja. Atviras plagijavimas ar nesugebėjimas nušviesti aktualių problemų…
Jonas Vaiškūnas
Jonas Vaiškūnas

Antradienis
2010-07-20 02:54
Gerbiamas Leonidai, pritariu čia išsakytoms Jūsų mintims. Tik dėl Sovietinio požiūrio abejočiau. Aš manau, kad tas požiūris ne visai sovietinis, tai - amžinas prisitaikėliškumas ir tarnystė sistemai kokia ji bebūtų.
Audrys

Antradienis
2010-07-20 23:16
O kas sieja donski su kusaite? ko toks susijaudinimas? kodel visiskai nesijaudinama del michailovo, kuris irgi sedi be teismo jau 3 metai, o byla tiriama 20 ir dar galo nematyt?
stoikas

Pirmadienis
2010-07-26 18:39
Viskas labai gražiai skamba, tačiau tai tik viena reikalo puse. Iki šio labai gerbiau poną Donskį, tačiau po šios istorijos mano nuomonė apie jį pasikeitė. Kaip galima taip neatsakingai,gal net vaikantis pigaus populizmo,dergti savo valstybę? Tas teisuolio tonas, kuriuo Jūs dėstote kategoriškas išvadas, padarytas remiantis ne faktinėmis aplinkybėmis, o, greičiau nuojauta ar vidiniu įsitikinimu, verčia pripažinti, kad esate linkęs į kraštutiniškumus. Ir ne žmogaus teisėse čia esmė. Visi sutinka, kad jas ginti reikia, kad žmogaus ir sistemos dvikovoje jėgos nėra lygios ir pan. Tačiau gali būti, kad Jūs ir klystate. Kas bus kai pasirodys, kad mergina vis tik kalta dėl inkriminuojamų įtarimų? Ar asmeniškai Jūs galėtumėte prisiimti atsakomybę dėl padarinių, kurie būtų galimai kilę, jei ji nebūtų sulaikyta? Šioje istorijoje daugiau klausimų nei atsakymų, todėl besąlygiškai tikėti labai sunkaus nusikaltimo padarymu įtariamo asmens ir jo artimųjų pasakojimais, nederėtų. Žmonės moka meluoti. Ir net labai įtikinamai. Tam teismas ir reikalingas, kad nustatytų tiesą. Jūs tiesos šioje istorijoje nežinote, nes, kaip ir mes visi, neturite pilnos informacijos.
qq

Antradienis
2010-07-27 17:04
Kažkas atsitiko. Daugelį metų Donskyje atpažndavau bendramintį- Lietuvos patriotą. Dabar nebeatpažystu, Gaila….
vrk

Antradienis
2010-07-27 23:12
Is kur tokios zinios, kad jos teises pazeidziamos.??? Kodel kiti laukiantieji teismo neturi tokio palaikymo? Kodel tik sita byla domina pilieti Donski? Kokie irodymai rodo, kad ji nekalta? Ir kas jam perdave ikiteisminio tyrimo medziaga? Klausimu daug, bet atsakymas vienas-as esu teisuolis, ir teisinguolis ir as viska zinau. Manau, kad tai nera gerai. Ir daryti spaudima teisesaugai pagal savi isivaizdavimus nederetu. O kas bus kai paaiskes kad gerbiamu profesoriumi pasinaudojo? Kaip bus kai paaiskes, kad mergaite vis del to kalta ir pavojinga? Toks neatsakingas Jusu elgesys tik parodo Jusu troskuli populizmui ne daugiau
Action in London

Šeštadienis
2010-07-31 13:47
Rugpjucio 07d. /sestadieni/ 13val. Londono centre , TRAFALGARO aiksteje ivyks kasmetine protesto akcija pries vaiku isnaudojima ‘’ UK Rally Against Child Abuse 2010′’. Palaikantys sia akcija Lietuvos pilieciai kvieciami aktyviai dalyvauti, bus renkami parasai po peticijom. Drasiai atvykime su savo plakatais bei violetiniais marskineliais ir parodykime pasauliui kas darosi Lietuvos padangeje. Tai bus puiki proga iskelti sia problema pries pasauline auditorija. Ten filmuoja BBC, CNN televizijos ir rengia reportazus ivairiu UK ir pasaulio laikrasciu korespondentai. Nepraleiskime geros progos paveikti uzspringusia pedofilijos byloje Lietuvos teisesauga. Teisingumas nugales!
Dellas

Pirmadienis
2010-08-02 21:20
nesuprantu kaip galima apkaltinti žmogu ir dar reikalauti kazkokiu nekaltumo irodymu. Kalte turi buti irodyta o ne nekaltumas. Kas nors pasvajojo apie atžymas ataskaitose ir… svarbu kad butu zmogus o straipsni pritaikysim. Taip ir dirba musu teisesauga. Donskis teisus.
Ona

Antradienis
2010-08-03 13:08
Pritariu daugeliui issakytu minciu. man taip baisu, kad LT labai mazai tokiu zmoniu kaip Jus.per mazai.
tikras lietuvis

Antradienis
2010-08-03 18:13
Pritariu vrk - niekas čia neaišku, todėl užsiimti Kusaitės gynyba kažin ar derėtų.
Valdas

Trečiadienis
2010-08-04 12:25
Ačių Leonidai. Tik bijau, jog Jus sugadins politika.
Gediminaitis

Trečiadienis
2010-08-11 16:36
"Stoikas" ir "qq", man regis jūs painiojate interesus. Mano nuomone sveika kritika tikrai nereiškia, jog Leonidas Donskis, nebėra patriotas, man jūsų reakcija greičiau panaši į savotišką jūsų gynybą ir jautrios vietos užkabinimą… Palaikau L. Donskį, ir dėkui už dar vieną šaunų straipsnį.
pirmas

Sekmadienis
2010-08-15 00:41
Iš Leonido Donskio yra ko pasimokyti, save laikantiems inteligentais taip pat.. Negi taip sunku suprasti, negi mums suaugusiems vis dar reikia aiškintis tai, kas ir vaikui atrodytu aišku.
Vladislavas

Ketvirtadienis
2010-09-02 20:24
Atsakymo į klausimą „Kada tiesa mus išlaisvins ?“ niekada neras modernistinės pasaulėžiūros žmogus, nes buhalterinis ašarų skaičiavimas istorijoje niekada neduos abiems pusėms bendro ir suprantamo rezultato. Bet žinant kad judaizmo ir krikščionybės požiūriu istorija yra Dievo ir žmogaus valios bendradarbiavimo arena , į žydų ir lietuvių santykius įmanoma žvelgti giliau. Taip pat žinoma ,kad abiejų religijų esmė yra Dievo valios vykdymas. Tragizmas tautų istorijoje yra žmogiškosios valios vykdymo pasekmė (žydų tauta tai žino jau daugiau nei du tūkstančius metų}. Tad tik tokiu keliu einant galima tikėtis abiems pusėms rasti tiesą ,ir tuo pačiu tapti laisviems.
Vardas (būtina):
El. paštas (neskelbiamas) (būtina)
Puslapis
Komentaras
neburnok.lt
 
PERŽIŪRĖTI ARCHYVĄ
Vasaris 2012
P A T K P Š S
   12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  
DRAUGŲ BLOGAI