REKLAMA
el_dorado

{SS} apie devalvaciją


Šeštadienis, 2009-01-24 20:03        Politika, Rinkos    |    6 komentarųkomentarai

Po savo įrašo apie Lietuvos fiskalinę poltiką ir jos priežastis bei galimas pasekmes sulaukiau gana išsamaus argumento iš kolegos spekulianto {SS}, kurio komentaras nors ir idomus bei naudingas, vis tik buvo pernelyg ilgas komentarų skilčiai, tad abu nusprendėme, jog geriausia bus, jei jo mintis įdėsiu kaip atskirą postą.

Disclaimer: autoriaus mintys šiame poste yra visiškai neredaguotos ir, logiška, nebūtinai atspindi mano asmeninę nuomonę.

Taigi užleidžiu sceną {SS}:

Ar tikrai devalvacija yra blogis?

Gal galit man paaiškinti, kodėl devalvacija Lietuvoje laikoma kažkuo labai blogu ir net nesvarstytinu dalyku? Iš karto pabandysiu pateikti atsakymą į pagrindinį argumentą dėl didelio gyventojų, įmonių bei valstybės įsiskolinimo eurais.

Pastarųjų metų ekonomikos augimas 8-10 proc. tebuvo miražas, nes sukuriama pridėtinė vertė šalyje tikrai tokiais tempais nekilo, o augimas buvo paremtas bankų pertekliniu ir neatsakingu skolinimu. Todėl išpūsta ekonomika dirbtinai sukėlė darbo jėgos kaštus Lietuvoje ir statybininkai čia uždirbo tik kiek mažiau nei Vokietijoje ar kitose žymiai labiau išsivysčiusiose valstybėse. Klausimas ar tikrai buvo sukuriama analogiška pridėtinė vertė? Tikrai ne. Viskas buvo paremta skolintais pinigais. Skolintų pinigų upė baigėsi, grįžtam į realybę. Ką Lietuva gamina konkurencingo pasauliniai rinkai? Ar tikrai galime pasiūlyti eksporto rinkoms kažką inovatyvaus ir didelės pridėtinės vertės, kas leistų mokėti esamus atlyginimus mūsų darbuotojams? Manau tikrai ne, todėl grįžtame į realybę ir kad atgautume konkurencingumą mažesnės pridėtinės vertės prekių gamyboje – mažinam darbo jėgos kainą, kitaip niekas pas mus nekels gamybos pajėgumų ir nebeturėsime už ką gauti užsienio valiutos ir pirkti importines prekes. Darbo jėgos kaštų sumažinimui yra du keliai: valiutos devalvacija arba atlyginimų mažinimas. Pirmuoju atveju visi netenka vienodai, antruoju visada atsiranda gudresnių, kas lemia socialinius neramumus ir „vagių bei sukčių“ tipo argumentus.

Gerai, kadangi mes turime daug eurinių paskolų, renkamės ne devalvacijos, o fiskalinės politikos priemonę – atlyginimų mažinimą. Žiūrime rezultatus (užuomazgas jau matome aiškiai): masiniai darbuotojų atleidimai, paliekant vieną žmogų dirbti už du, visuotinis atlyginimų karpymas. Ką mes gauname? Atleisti iš darbo ar perpus mažesnius atlyginimus gaunantys žmonės neišgalės išsimokėti būsto paskolų, kas lems masinius default‘us. Žmonės neturėdami pinigų mažins vidinę paklausą, kas lems įmonių bankrotus pastarosioms negalint išsimokėti paskolų. Žlungant verslui biudžetas negaus pajamų, todėl valstybė negalės padengti savo įsiskolinimų, kadangi nerealu tikėtis, kad prie tokios situacijos skolins kas nors kitas išskyrus TVF, kurio viena iš priemonių yra valiutos devalvacija. Taip pat visuotinis taupymas potencialiai gali įsukti defliacinę spiralę iš kurios išeiti nevaldant monetarinės politikos svertų gali būti sudėtinga. Taigi, toks visuotinis darbo jėgos kaštų taupymas nutemps kartu su savimi ne tik eurines paskolas turinčius fizinius ar juridinius asmenis, tačiau ir tuos, kurie turi įsiskolinimus litais. Taigi vietoje tų potencialiai 59 proc. paskolų užsienio valiuta default‘o, mes sukelsime pavojų visam 100 proc. paskolų portfelio. Klausimas kuriuo atveju bendri nuostoliai bus didesni? Kelias be valiutos devalvacijos yra ilgesnis, todėl turima daugiau laiko laukti, kol padėtis pasaulyje ir kredito rinkose „pasitaisys“ ir užsienio investuotojai dėl nepatenkinamų gamybinių pajėgumų pradės masiškai investuoti Lietuvoje, kas leis didinti atlyginimus ir užimtumą. Todėl rinkoms staigiai atsigaunant 1-2 metų laikotarpyje, šis kelias galbūt būtų teisingesnis. Bet ar jis tikrai realus? Tuo tarpu jeigu nuosmukis tęsis ilgai, valiutos devalvacija bet kuriuo atveju turės būti, tik jos dabartinis nukėlimas į ateitį atsigavimą padarys žymiai ilgesnį ir situacija bus panaši į Argentiną šio dešimtmečio pradžioje, kai valiutos devalvacija buvo įgyvendinta vėliau nei jos reikėjo ir net TVF tai pripažino kaip savo klaidą. Todėl klausimas, kurį kelią rinktis? Devalvuoti ar karpyti atlyginimus ir atleidinėti žmones?

Dar vienas argumentas prieš devalvaciją yra, kad tai sukeltų staigių sunkumų komerciniams bankams (kurie kaip jau kai kurie net skandinavų žurnalistai pripažino – yra Lietuvos monetarinės politikos tikrieji formuotojai), o jie yra būtini ekonomikai pradedant atsigauti kaip finansinių išteklių suteikėjai verslui. Tokiu atveju bankams patyrus didžiulius nuostolius jie nesugebėtų kredituoti verslo. Tačiau laipsniškas default‘as per fiskalinės politikos ribojimus mano nuomone niekaip nepadės bankams skolinti, kadangi jie pateks į likvidumo spąstus (liquidity trap), todėl net ir turėdami pinigų, jų neskolins, nes laikys potencialiems ateities nuostoliams dengti. Tačiau nedevalvacinis kelias naudingas bankams, kadangi nuostoliai jiems gali būti mažesni ir bet kuriuo atveju jie išdėstomi per ilgesnį laiko tarpą. Taigi, valstybės, o ne bankų požiūriu, naudingiau būtų devalvuoti valiutą, o bankams sukaupus didžiulius nuostolius – tegu juos per savo bankų bailout‘inimo programas gelbsti motininė šalis (didžiąja dalimi Švedija). Tai bus sąskaita už jų „atsakingą“ skolinimą NT burbulo pūtimui ir visureigių pirkimui. Bailout‘inti bankai ir po šio šoko, ekonomikai rodant atsigavimo ženklus galėtų pradėti skolinti verslui, tik šį kartą tai darytų žymiai atsakingiau. Aišku, bankai turi labai stiprų užnugarį Lietuvoje, kuomet net šalies prezidentas vetuoja tik tai, ką pasako vieno iš bankų analitikas, kuris yra jo patarėjas ekonomikos klausimais. Vetuoti klausimai tiesiogiai susiję su bankų veikla (automobilių apmokestinimas įmonėms padidintų lizinginių automobilių grąžinimą, o apriboti pervedimai į pensijų fondus, sumažins bankų investicijų valdymo padalinių veiklos rezultatus), o nevetuoti, naudingi bankams. Todėl tokio kelio pasirinkimas yra labai sudėtingas.

Žinoma, kelią iš krizės galima nutiesti, gaminant inovatyvius produktus, didinant eksportą. Norint gaminti inovatyvius produktus reikia visų pirmą reformuoti aukštojo mokslo sistemą, investuoti į mokslo centrų kūrimą ir pan., o šie procesai yra ilgai trunkantys. Norint didinti eksportą, reikia pasiūlyti konkurencingą produktą rinkai, o dėl per didelių ir našumo neatitinkančių darbo jėgos kaštų, tai taip pat komplikuotas kelias, nes dabartiniams eksportuotojams bus sudėtinga su esamais kaštais parduoti savo produktus, o tikėtis naujų investuotojų prie tokių darbo jėgos kaštų ir prie pasaulinės ekonomikos recesijos - naivu. Todėl darbo užmokesčio mažėjimas bus bet kokiu atveju, ar tai bus devalvacija, ar tai bus atlyginimų mažėjimas. Aplinkinės šalys (Lenkija, Čekija, Rusija, Baltarusija) dėl sumažėjusių valiutos verčių tampa ženkliai konkurencingesnes nei mūsų šalis, todėl šie procesai yra neišvengiami bet kuriuo atveju. Mano nuomone, devalvacija būtų efektyvesnis ir mažiau skausmingas žingsnis. Žinoma, jeigu mes tikrai jos nenorime daryti, leistis į viešas diskusijas valstybės pirmiesiems asmenims nederėtų, kadangi tokiu atveju sukeltų gyventojų paniką.

Norėčiau išgirsti argumentus prieš devalvaciją, nes mano pasidarytos išvados gali būti klaidingos, todėl visada smagu argumentuotai padiskutuoti.

P.S. Tikiuosi dėl savo minčių nebūsiu areštuotas, kaip skleidžiantis netinkamą savo nuomonę

el_dorado
el_dorado

Šeštadienis
2009-01-24 22:03
{SS}, zinai, as asmeniskai jauciuosi jau issakes savo nuomone uz ir pries devalvacija savo poste. Pritariu, kad uzverziama fiskaline poltika nera panaceja nuo visu Lietuvos problemu ir atskirais atvejais ju gali sukelti dar daugiau ir taip liekame su esminiu klausimu, kuri iseitis zalos padarys daugiau - atlyginimu mazinimas, kaip tu sakai, ar pinigu vertes mazinimas. Suprantu devalvacijos pliusus, vis tik neramina potencialus chaosas, galintis kilti emusis panasiu soko priemoniu - tu kalbi apie Argentina, as prisimenu Tailanda su Meksika, o ir siomis dienomis pavyzdiu toli nereikia ieskoti, kokios neigiamos devalvacijos pasekmes - pazvelkim i Rusija ir masini judejima i hard currency sioje salyje. nors isties, patiko man tavo argumentas del konkurentu valiutu - tiek PLN, tiek CZK ar HUF deka savo free float nuvertejo ir taip (pastaroji dabar isgyvena tai, del ko butent minejau didele proporcija euriniu paskolu LT) - jei dar Baltics kaimynai pasuks devalvacijos keliu, tada taip, situacija kur kas palankesne butu devalvacijai ir musu salyje. all in all, ziuriu i fiskalines priemones kaip i ne toki ekstremalu buda stabilizuoti situacija, kuomet devalvacija butu kaip sokas tiek Lietuvos politiniams isipareigojimams, tiek skolininkams eurais - pripazinkim, devalvacija dar galetu buti rinkos sutikta kaip ‘nepakankama’ ir spaudimas tik dideti, tad si priemone turi turi dar ir auksta rizikos laipsni. Turime ta soko galimybe, bet gal ja dar pataupykime juodesnei dienai.
Krungy

Šeštadienis
2009-01-24 23:38
Tai pasakykite man paprastam pilieciui, jei ateis tokia diena ir reikes balsuoti UZ >
{SS}

Sekmadienis
2009-01-25 14:03
Kad mūsų darbo jėgos kaštai perdideli pabrėžia ir Indrek Neivelt, Estijos Development Fund vadovas: “Our main problem after this consumption party is competitiveness. The money has been devalued in many export markets. With our expense base and prices we are no longer competitive. Polish food is going to Lithuania and it’ll be here soon. Soon we might not be able to produce food competitively,” Neivelt said. “Today is the situation that shopping in the UK is cheaper, sitting into the taxi is cheaper than in Tallinn, eating out is cheaper than in Tallinn – with our prices we aren’t competitive,” he said. http://balticbusinessnews.com/Default2.aspx?ArticleID=cae10bc2-4a51-4065-8a74-107d5d24848f&open=sec Klausimų kad reikės arba stipriai mažinti atlyginimus arba nuvertinti tų atlyginimų piniginę išraišką kitomis valiutomis manau nekyla niekam. Ir renkantis vieną iš variantų šitoje vietoje mano nuomone reikėtų įjungti ne tik ekonominius, bet ir masių psichologijos vertinimo kriterijus. Dėl ekonominių motyvų – taip, šoko terapija neretai gali stipriai išmušti iš vėžių visą ekonomiką, kuomet dėl devalvacijos pabrangus importuojamiems energetiniams ištekliams žmones ir įmonės pasiektų didesnės sąskaitos, bei turintieji paskolų eurais staiga suprastų, kad reikia mokėti daugiau nei prieš mėnesį. Tačiau lėtas atlyginimų mažinimo ir atleidimų kelias taip pat turi savo neigiamas puses – kyla rizika, kad įmonės nepakankamai rimtai vertins situaciją, ir laukdami „kol galbūt rinka atsigaus“ gali išeikvoti per daug ankstesniais metais sukauptų išteklių išlaikydami darbuotojų perteklių ir per aukštus atlyginimus. Svarbus kriterijus yra ir masių psichologija. Devalvacijos atveju viskas vyktų staiga ir pasipiktinimas bei protestai „su vyriausybės nuvertimu“ tikėtina didžiausi būtų iškarto po fakto. Tikriausiai neapsieitumėme ir be riaušių policijos įsikišimo. Tuo tarpu lėto atlyginimų mažėjimo būdu, nepasitenkinimas augtų nuosekliai, kuomet jauni žmonės vis labiau praras darbus ir turės su mažais vaikais eiti į gatvę, nes neturės už ką išlaikyti buto. Tačiau ši minia tuo tarpu jau turės ir naujų argumentų: „man atlyginimą sumažino 50 proc., o tie vagys Seime iš pradžių pasididino algą, po to dėl vaizdo susimažino 15 proc.“. Devalvacija tuo tarpu atima iš visų po lygiai. Ankstesnių šalių patirtis rodo, kad devalvacija sukelia mažiau socialinių neramumų nei laipsniškas fiskalinės politikos veržimas, kuomet nepasitenkinimas nuolat kyla, kol prasiveržia visu pajėgumu. O kaip būtų Lietuvoje, prie vietinio žmonių mentaliteto? Atsakant į šį klausimą reikėtų pasitelkti sociologijos ekspertus. Žinoma, prieš devalvuojant reikėtų įvertinti faktą, ar mūsų centrinis bankas turėtų pakankamai išteklių atlaikyti litų keitimą į užsienio valiutą. Dėl liūdnos patirties su rubliais, lietuviai tikėtina po valiutos devalvacijos, dėl tikėtinos pakartotinės devalvacijos, užplūstų bankus, kas galimai sukeltų paniką. Juolab, jeigu valiuta būtų devalvuota 15 proc. dydžiu, kad neiškristi iš ERM II mechanizmo, kas yra ganėtinai nedaug turint galvoja ekonomikos disbalansus. Beje, atskleisti TVF dokumentai rodo, kad fondas siūlė Latvijai 15 proc. valiutos ribų išplėtimą, tačiau tokiam planui pasipriešino Europos Komisija.
uno-s

Sekmadienis
2009-01-25 16:43
Na, el_dorado, dėl rėkimo tai tu šiek tiek perdėjai, o jei tiksliau - visiškai nepataikei :) . Atsiprašau, jei mano komentaras priminė Delfinius (tiktąją ta žodžio reikšme) :) . Komentare apibibūdinau situaciją :) . Vienareikšmiškai atsakyti, kokios priemonės galėtų gerinti padėtį - nėra. Cituoju tave :"SS va siulo devalvacija, Chilum skolintis, as uz fiskalines priemones- o ka tu siulai?" O dabar atsakysiu į tavo pateiktus (net jei jie ir retoriniai) klausimus: 1. siūlau paleisti lituką į laisvą plaukiojimą(free float) su visomis iš to sekančiomis grėsmėmis, rizika ir pliusais. Visiškai sutinku su SS blaiviu situacijos išdėstymu. Sp.lt jam pliusą dėčiau :) . 2. Dėl CDS spredų tu, manding, neteisus rašydamas:" CDSu citavime nelabai matau prasmes, mat lygini Lietuva su salimis, kurios jau gavo IMF paskolas - tai be abejones, kad Vengrija tures mazesni spreada kai turi finansavima!!! " Taip, Vengrija gavo IMF paskolą, tačiau ir Latvija ir Ukraina gavo taipogi :) Tavo žiniai, dar lapkričio mėn. Lietuvos CDS buvo vertinami žymiai optimistiškiau nei Estijos, šiandieną jau lenkiam estukus 50 punktų. 3. ir nevertinu kaip tragedija VVP pirmineje rinkoje banku dalyvavimo. Dar kartą perskaičiau savo post’ą ir neradau niekur tokio apibūdinimo. Paprasčiausiai įvertinu požymį, kad Lietuvoje dirbantys bankai skolina vyriausybei ne padengti įsipareigojimus užsieniui Eurais, o išmokėti pensijas ir biudžetinikams atlyginimus :) 4. apie IAE ir Kubilų nekomentuosiu, nes man įdomiau priemonės ir jų padariniai, nei personalijos :) Taigi, siūlau protingą fiskalinę politiką ( kai formuojamas biudžetas yra nedeficitinis), kai stipriai kertama per biudžetinio sektoriaus išlaidas, ko dabar be skambių žodžių ir nesimato. Siūlau protingą fiskalinę politiką , kai verslui yra sudaromos sąlygos dirbti, o ne dedamas apynasris naujų ir didesnių mokesčių pavidalu. Na, ir tau leidus:) vienakart sušuksiu : LAISVĘ LITUI :) Ačiū, SS už gerą postą, o tau už diskusiją :) P.S. o kad Lietuva turės nustatyti kitą santykį prieš įsivedant eurą, galima daryti išvadą pažiūrėjus slovakų ir slovėnų valiutų dinamikas.
elastingas
elastingas

Pirmadienis
2009-01-26 15:39
{SS} teisingai sakai: "Juolab, jeigu valiuta būtų devalvuota 15 proc. dydžiu, kad neiškristi iš ERM II mechanizmo, kas yra ganėtinai nedaug turint galvoja ekonomikos disbalansus". Klausimas: Ar konkurencingumo padidejimas (del 15 % devalvacijos) prilygs sukeltam chaosui ir visoms neigiamoms devalvacijos pasekmems? ABEJOJU! O devalvuot daugiau nei 15% nesinori, nes tada papildomus metus teks "sedet" be euro.
{SS}

Antradienis
2009-01-27 09:21
To elastingas: Norint įsivesti eurą viena iš sąlygų yra 2 metus išbūti ERM II mechanizme, todėl iš jo pasitraukę dabar, eurą galėtumėm įsivesti nuo 2012 m. Kažkaip šviečiasi, kad net ir laikinai nepasitraukę iš mechanizmo, mes to anksčiau nesugebėsime padaryti, visų pirma dėl specifinės, uždarius AE, energetinių išteklių sukeltos infliacijos. Tačiau įvykdžius 15 proc. dealvaciją, didžiausia problema šaliai iškiltų, kad bijodami pakartotinės devalvacijos, kapitalo srautai galimai pajudėtų iš Lietuvos ir su turimais Centrinio banko rezervais, ilgai netemptumėme iki pakartotinės devalvacijos. Todėl tam reikėtų arba TVF paskolos užsienio valiutos rezervams atkurti, arba idealiausia (tačiau iš esmės nerealiu) variantu - iškart po devalvacijos pakeisti litą į eurą naujuoju kursu. Šį kelią bandė įgyvendinti Latvija kartu su TVF, tačiau tam pasipriešino Europos Komisija, nepadariusi išimties euro įvedimo sąlygose. http://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2009/cr0903.pdf Siūlau visiems paskaityti TVF Latvijos reportą, ypač 26-27 puslapį, kuriame TVF ekonomistai atliko projektinius skaičiavimus, kas būtų, jeigu Latas būtų devalvuotas 15 proc. Šalies ekonomikos vystymasis, skaičiavimų duomenimis, taptų V formos, kai tuo tarpu be devalvacijos U formos - po devalvacijos nuosmukis būtų didesnis, tačiau atsigavimas žymiai spartesnis. Šoko terapija. Taip pat pranešime apžvelgiami pagrindiniai devalvacijos pliuai ir minusai Latvijai.
Vardas (būtina):
El. paštas (neskelbiamas) (būtina)
Puslapis
Komentaras
neburnok.lt
 
PERŽIŪRĖTI ARCHYVĄ
Vasaris 2012
P A T K P Š S
   12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829