REKLAMA

Nepriklausomybės dvidešimtmetis. Šventei pasibaigus, susizgribome, kad užsienio svečių būta ne tiek jau daug, o kai kurių itin triukšmingai kviestų ne tik nesulaikėme, bet ir buvome jų išjuokti…

 

Kai kas pasakytų - tuščia jų, juk ne užsienis Lietuvą kuria. Kai kalbame, kad gal ne tokios Lietuvos tikėjomės, dažniausiai pliekiame savus, o ne svetimus.

 

Savus pliekti lengva. Lengva sakyti, kad blogi buvo vadovai, partijos ar Seimas. Tačiau tai gerokai netiesa. Juk Lietuvą didele gal net didžiausia dalimi sukūrė ne prezidentai ar premjerai, o tarptautinė situacija, ir nuo jos, o ne nuo kokios mitinės brazauskininkų ar landsbergininkų komandos priklausė tai, ką šiandien turime.

 

Mes tikrai galime įtakoti tarptautinę situaciją, net ir įtakojome ją, kai norėjome. Dabar nebe taip norime, nebe taip įtakojame. Dabar mažiau gerbiame kitas valstybes ir mažiau iš jų tikimės. Esame, neva, savarankiškesni, taigi nereikia mums kitų… Bet tada gal ir kitiems mes nebesvarbūs? Logiška.

 

Taigi, kodėl manau, kad tarptautinė situacija sukūrė Lietuvą? Ogi todėl, kad Lietuva šiandien yra verta to pasaulio, kokį pasirinko.

 

Pirma. Lietuvos nepriklausomybės ir jos pradžia buvo siejama su Šaltojo karo pabaiga, kuri turėjo išsilieti į demokratijos, rinkos ekonomikos įsigalėjimą. Iš esmės ji buvo orientuota į vadinamąją istorijos pabaigą. Natūralu, kad mums tai siejosi su mūsų integracija į vadinamąjį laisvąjį pasaulį, į Vakarus. Galime drąsiai pripažinti, kad nesiorientavome į tai, kad kils civilizacijų konflikto grėsmė, kad Rusijos imperializmas atgims jau po Jelcino pasitraukimo, kad savo karius ruošime ne Lietuvos teritoriniam grynumui, o siūsime į Afganistaną. Lietuva prisidėjo prie Šaltojo karo pabaigos, tačiau tai, kas vysta dabar tikrai ne Lietuvos nuopelnas… tiesa sakant ir ne Lietuvos noras, bet realija, su kuria reikia taikytis. Sutikome su Vakarų pasauliu tokiu, koks jis yra, taigi su visomis jo klaidomis ir ligomis.

 

Kiti pasirinkimai vargu ar buvo geresni. Juk nenorėjome tokio civilizacijų ar religijų konfliktėlio kaip Balkanuose, ar permanentinio karo su kaimynais, kaip Kaukaze. Nenorėjome nei Afrikos nei Lotynų Amerikos patiries. Ten visur ligos žymiai rimtesnės. Tad Vakarų pasirinkimas buvo geriausias iš galimų, o jo ligos bent jau šiandien atrodo pačios švelniausios. Tikėtis, kad nesirgsime, kuo serga visi – vaikiškas naivumas.

 

Antra. Lietuva svajojo stoti į tokį NATO, kokį prisimena iš Šaltojo karo laikus. Tai turėjo būti vadinamojo penktojo straipsnio NATO, pasiruošęs nepasitikėti nei Rusija, nei kokia nors Kinija, NATO, turintis aiškų supratimą, gan savo idėjas reikia ginti kiekvieną dieną ir nesvarbu – priešo prezidentas verkia ar šypsosi.

 

Įstojome į kitokį NATO, įstojome į NATO, kuris pernelyg dažnai šypsosi, įstojome vaidindami, kad Rusija ne priešas, o mes labai norime su ja draugauti. Kai kas ir toliau sau vaidina. Bet taip jau yra, ne mes pakeitėme NATO, jis pasikeitė. Alternatyva – patikėti gynybą Rusijai. Žinome, ką tai galėtų reikšti. Galime bandyti pakeisti NATO, nors iki šiol nebandėme. Gal išeis? Bet nepamirškime, kad nieko geriau už dabartinį “negerą” NATO pasaulis nesugalvojo. Yra vis dar norinčių būti jo priešais ar kokias Moldovos tipo neutraliais… Prasta alternatyva. Niekas kitas nesugalvojo geriau, nebent aš ką praleidau?

 

Trečia. Europos integracija irgi pasikeitė. Pradėdami savo kelią į Europos sąjungą, matėme ją visų pirma kaip vertybių Europą, šiandien daug kam atrodo, kad tai daugiau verslo Europa. Iš vėl gi – ne mes ją tokią sukūrėme, o šiandienė Lietuva yra tos Europos produktas, o ne atvirkščiai. Iš savo pusės turiu pasakyti, kad reikia tik džiaugtis tuo ką turime, nes turime labai gerai. Jei kas išvardintų pokomunistinės šalis, pasiekusias daugiau be Europos Sąjungos, nustebčiau, nes tokių nėra. Jei kas žino pokomunistinės šalis, pralenkusias mus kelyje į ES, irgi nustebčiau.

 

Ketvirta. Kaltinantiems mus per mažais ekonomikos laimėjimais, tektų priminti , kad ne Lietuva sugalvojo Rusijos krizę, ne Lietuva sukėlė ir globalią recesiją (viena jos, beje ir nepabaigs, kad ir kaip norėtų). Vadinasi ir šioje situacijoje, kiek benorėtume kritikuoti vidaus politiką, esame tarptautinių politinių procesų rezultatas. Stabilizacija būtų atėjusi ir be Ilgojo Stabilizatoriaus, o ekonominis augimas ir be “žiauriųjų akcijų”…

 

Kalbant bendriau – didžiausias mūsų laimėjimas yra tai, kad pavyko išsibrauti iš buvusios SSSR respublikų sąrašo ir įsitvirtinti pasaulyje Vidurio Europos valstybės statusu. Niekas čia mūsų nei itin pralenkė, niekas ir itin neatsiliko. Šiandien galima drąsiai sakyti, kad nuo Talino iki Budapešto gyvenimas beveik toks pats – kokie ten genijai ar kvailiai bebūtų valdžioje.

 

O moralas pabaigai visai aiškus - užsienio politika ne tokia jau nesvarbi, kaip norime sau įteigti, bandydami taupyti pinigus sąskaita to, kas iš esmės Lietuvą ir kuria.

 

Viena iš didelių klaidų būtų padaryta, jei atsisakytumu savęs, kaip tarptautinės politikos subjekto ir liktume tik objektu, jei manytume, kad ją galima tik vartoti, o ne kurti, jei manytume, kad nereikia investicijų į diplomatiją ir lietuviškas politikos iniciatyvas. Šioje vietoje reikia pasakyti, kad ateitis priklauso nuo sprendimų ne tik valdžioje, bet ir mūsų širdyse.

 

Kovoti tarptautinėje arenoje, beje, kur kas svarbiau nei žiūrėti, kas nutiks. Prieš dvidešimt metų negailėjome savęs pašvęsti kovai tarptautinėje erdvėje. Ir buvome tokie laimingi. Nereikėjo spėlioti atvažiuos ar neatvažiuos, vertina mus ar nevertina. Ir be keisto vizitų testavimo buvo aišku, kas ko vertas.
drugelis

Pirmadienis
2010-03-15 12:47
Lietuvos valdžia nedarė jokių pastangų, kad maksimum sušvelnintų krizių pasekmes.Tai sėkmingai darė estai. Negražu versti kaltę globalinėm ar Rusijos krizei, kada patys nieko nepadarėme , kad ji kuo mažiau mus paveiktų. Tai valdžios neveiklumo ar per didelio vogimo užtušavimas.Sutinku , kad daugelis lietuvių valstybės neskiria nuo valdžios ir visos blogybės tenka ne tuo adresu. nesutinku, kai politologai kalba , kad priš balsuodami pamastykite.Apie ką mastyti , kad tie patys veidai srašuose, kad vietos už pinigus nuperkamos ir kad atėję į valdžią vėl nieko nepadarys , tik vogs. todėl žmonės ir renkasi ,,mesijus", balsuoja prieš vagių partijas, tikėdami , kad nauja šluota gerai šluos. deja, deja, švogerių šalyje kaip besisuksi , vis pataikysi ant įžūlaus, savo kišenę matančio politiko.Galvoju, kad taip mano dauguma Lietuvos žmonių. Politologai giedos savo giesmelę , kad žmonės kvailiai, nesusipratę ir t.t, bet gi jie pritaria politikų giesmelei už pinigus.Kol neįvyks esminis , giluminis žmonių sąmonės pasikeitimas, kol nepasidarysime laisvi savo veiksmuose ir galvose, kai būsime drąsūs kaip 1990metais, tada valdžia supras , kad juokauti su tauta neverta.
Algirdas

Pirmadienis
2010-03-15 12:51
Galima suitikti, kad labai svarbi yra uzsienio politika bandant aktyviai daryti mums palankia itaka tarptautinei situacijai, bet ne tiesa, kad vidaus priemones, tokios kaip biudzeto deficito mazinimas neturejo tarptautine situacija pakeiciancio povekio-juk tuo mes irodeme, kad esame patikimi, galime patys tvarkytis, isvengeme TVF "paslaugu", nusipelneme skolinimosi galimybes su mazesnemis palukanomis, tuo paciu skatiname investicijas kaip i patikimos ekonomikos sali. Mes netapome Graikija-tai gerai. Juk ir Graikija nieko nedarydama tikriausiai lauke, kad krize pasibaigs savaime, bet buvo visai ne taip. Manau, kad tie padusavimai apie neatvykusiuju "pasityciojimus" ir "grieztas sankcijas" yra tik populizmas.
Niekuo nebetikintis

Pirmadienis
2010-03-15 15:47
Kad nieko nebuvo daroma - netiesa. Visus dvidešimtį metų buvo vagiama su didėjančiu agresyvumu.Kas, jei ne konservatoriai sugalvojo "Žemių skraidinimo įstatymą"? Ar beįmanoma įžuliau? Kubiliaus-Pečeliūno pasiųlymu, tatai pageidaujant.Beliko vogti iki apsvaigimo. Kilnoti žemes į brangias statyboms vietas ir ten, vienam spekuliantui pardavinėjant kitam, kainą iškelti šimtus kartų. Daeita, kad senamiestyje premjiero Kirkilo duktė pardavė keturis arus už penkis milijonus litų. Spekuliantai statybai, aišku, dar turėjo tame kieme prisipirkti žemės. Parduodančios tėvas premjieras. O kodėl neįvedė nekilnojamojo turto mokesčio? Atsakymas aiškus - spekuliantams padėti. Tad kokia pasaulinė krizė kalta, kad NT krizę patys aukštieji valdininkai su skandinavų bankais sukūrė? Ar kas už tai atsako? Naivus klausimas.
azuolas.bagdonas
azuolas.bagdonas

Pirmadienis
2010-03-15 21:23
Viską teisingai sakote, nors įdomu būtų sužinoti jūsų požiūrį į Lietuvos galimybes keisti tarptautinę situaciją. Kaip, kokiomis priemonėmis, kokiais tikslais? Kažkodėl man atrodo, kad jūs vėl norėjote į Afriką važiuoti, į vieną iš tų baisiai svarbių Lietuvai konferencijų, o jūsų Seimo valdyba neišleido, iš čia ir straipsnis. Kur ketinate važiuoti?
Egidijau, nestumk

Antradienis
2010-03-16 04:56
Egidijau, tu neisizeisk, aisku. Bet kiek ikali prie rasydamas savo blogo straipsnelius? Toks jausmas, kad tu pastoviai ant kamscio uzmynes. Seime salia narkotiku vartojimo testu, reiktu ir alkotesterius irengt, kad pust turetu egidijai, vidziunai ir t.t. Kur kitur rasi - isgere, uz baronkos, pagavo - toliau valdzioje iskele galvas rupinasi valstybe:)) Prie valstybes vairo irgi meta, speju daugiau, nei prie masinos. Ir nieko, visiems grazu, visiems gerai. Svarbu kad apsikakoje kiaules akutes rodytu. Vat jeigu tu egiduk rasytum straipsnelius apie alkoholio zala, pasakotum mokyklose, kaip negrazu sest uz masinos vairo isgerusiam, kuo tai gresia ir kaip tu blogai pasielgei, padares toki nusizengima, tada dar butu galima bandyt kazkaip teisint, atleist. O dabar, deja. Kiekviena diena budamas valdzioje tu darai nusikaltima, nusikaltima moralei, dorai, vakarietiskos demokratijos vertybems, vakarietiskos politikos modeliui. Kitaip ivardint to tiesiog negalima. Rokas isgeres su taksi vaziavo, net ne pats vairavo, neaisku kaip ten kas buvo, su juo niekas nesiceramonijo, atleido. Ir cia privaciam versle. O cia, sventoveje, prisisikai, atsiprasant, ir nieko, sedi toliau. Ir dar kitus mokai. imi atlyginima is mokesciu moketoju. Gedinga visa tai.
egidijus vareikis - komentatoriams

Antradienis
2010-03-16 10:33
Mieliems komentatoriams, Maloni liga – estofilija. Kai sakoma, kad jie darė viską gerai, o mes viską blogai, bet verta prisiminti, kad niekur toliau jie nenuėjo, nei į ES nei į NATO anksčiau įstojo, tūri bemaž trečdalį nepaliečių savo šalyje ir pelnosi ne visada iš padoraus verslo. Jei bent dešimta dalis jų savigyros būtų tiesa, seniai gyventų rojuje. Bet negyvena. Tai, aišku, nepateisina mūsų vyriausybių klaidų, tokių, kaip rezervo iššvaistymas ir pan., bei rinkėjų amžinas protesto balsavimas. Panašu, kad pasimėgauti bausme smagiau nei sukurti ką nors racionalaus, smagiau bausti nei priversti dirbti. Dėl visko galima tartis ir diskutuoti, bet ne iš už kampo. Gerbiu Ąžuolą, kad nesislapsto po pseudonimu, galėtų ir tas “stumėjas” atvirai prisistatyti, juk iš tiesų – Platonas draugas, bet tiesa – svarbiau… Daug kas negražu – liežuvį rodyti iš už kampo – irgi. Manau, kad gerai padarėme, švelnindami krizės pasekmes be TVF (gal vaikai tą įvertins), tik bardami valdžią nepradėkime išdavinėti Lietuvos. Valdžią galima pakeisti, Lietuvos – ne, nes bus jau nebe Lietuva.
azuolas.bagdonas
azuolas.bagdonas

Antradienis
2010-03-16 11:05
Ačiū, aš jus irgi gerbiu, net jūsų knygą apie Europos Sąjungą ir žiuželius nusipirkau ir perskaičiau. Kaip buvęs jūsų studentas, kuriam už įžulumą parašėte 6, jaučiu pareigą jus kritikuoti, bet efektyviau neleidžia mama ir Monika, todėl tai darau čia, jūsų bloge. Beje labai erzina komentatoriai, kurie komentuoja ne į temą. Du kartus už tą patį persekioti ar bausti neleidžia Lietuvos įstatymai, todėl pats laikas būtų palikti pono Vareikio nuodemę praeityje.
Antanas

Antradienis
2010-03-16 12:16
Ekonomikos supratimas, kad padidinus PVM ar Sodros tarifus bus surinkta daugiau mokesčių į biudžetus, yra ekonomikos mokslo nuvertinimas. Mano požiūriu, Baltijos šalys, neaišku kieno skatinamos, priima trumparegiškus, joms nenaudingus fiskalinės ir bankinės politikos (ne tik konservatorių) sprendimus. Rezultatai akivaizdūs.
Bagdonai, kur tu matei?

Antradienis
2010-03-16 21:50
Cia kada E.Vareikis nubaustas buvo ir kokia bausme?:)) Pinigine bauda? Jei tau uztenka tokios baudos, tai man taves nuosirdziai gaila, nes cia pradzia kely i prostitucija. Paksas irgi zmogus galejo atsegt is Borisovo paemes pinigeliu. Ir visi svarus, grazus, balti, kaip angeliukai, is pieno plauke. Dar naudos ziurek daugiau butu buve valstybei, nei is Vareikio baudos. Nieko naujo "ant" Lietuvos. Prostitucija LYtine, POlytine(:)) ir t.t. Prisiminiau ‘Dzentelmeny udaci" - klasikine nemirtinga fraze, tinkanti LRS: "Ukral, vypil - v tiurmu, ukral, vypil - v tiurmu, - Romantika!". Pas mus Lietuvoje kas liecia LRS tik "ukral", "vypil" ir "Romantika", nei kalejimu, nei bausmiu, nei galu gale sazines kastelejimo zymes veide nera. Dieve, ir cia dar zmones gyvena. Cia dar gyvena zmones. Paminklus jiems statyt ir i UNESCO pavelda itraukt. Cia astuntas pasaulio stebuklas, dar like Lietuvos zmones (politiku zmonemis as nelaikau, dabartiniu (deja, nuzmogejo pastarieji) . Ir paskui nutaise juokingai rimta veido mina vareikiai raso, kaip zmones "protesto" referendumuose dalyvauja:)))))))))))))
Vardas (būtina):
El. paštas (neskelbiamas) (būtina)
Puslapis
Komentaras
neburnok.lt
 
PERŽIŪRĖTI ARCHYVĄ
Vasaris 2012
P A T K P Š S
   12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829